dinsdag 15 juli 2014

President Cyborg Woods

Ontwerp schets voor het personage Cyborg Woods. 
































In het eerste album van Straybots is er terloops sprake van President Cyborg Woods. Een cyborg van de eerste generatie, een nog grotendeels met eikenhouten onderdelen opgelapte mens die het tot president van West Flanders geschopt heeft. In dat eerste deel kwam de president nog niet fysiek voor en zelf had ik ook nog niet voor ogen hoe een eikenhouten cyborg er in godsnaam zou kunnen uitzien.Daar was ik nu met het oog op het tweede deel al een tijdje over aan het tobben. Tot ik onlangs op een regendag in het Duitse Wuppertal ging schuilen binnen het plaatselijke museum. Daar werd ik geconfronteerd met een sculptuur van Rudolf Belling. Kop in Mahoniehout uit 1921. Normaal gezien geef ik niks om sculpturen of beeldhouwwerken maar dit vond ik onmiddellijk mooi. Goed, het is zwaar geïnspireerd op Afrikaanse maskers en op Picasso die ook beïnvloed was door Afrikaanse kunst.
Thuisgekomen heb ik een schets gemaakt zoals ik Cyborg Woods ondertussen was beginnen zien. Uiteraard geen kopie van het sculptuur, die ziet er te vrolijk uit en de President is geen vrolijkerd. Hij lijdt aan houtrot en houtworm en ook mentaal spoort hij niet helemaal meer. Wel een strakke kop met grote hoekige neus, priemende ogen en brede mond met dunne lippen.
Benen heeft hij niet meer. Die zijn in de primitieve tijden van de eerste cyborgs vervangen door het onderstel van een paspop. Kritische lezers gaan misschien opmerken dat hij zich zo niet kan voortbewegen zonder motortje aan de wieltjes. Daarop slechts één antwoord...In de wereld der Straybots is alles mogelijk.
Voor meer informatie over beeldhouwer Rudolf Bellings verwijs ik iedereen door naar mijn vriend Wikipedia of bezoek de site van Rudolf zelve ook al is hij reeds lang wijlen. rudolfbelling.com/
Kop in mahoniehout van Rudolf Belling uit 1921

Geen opmerkingen:

Een reactie posten