vrijdag 2 mei 2014

Screaming Lord Blister

Screaming Lord Blister vignet door Derek Wasteland
Onlangs een paar Lord Lister pulpboekjes gekocht op de rommelmarkt. Ik speel namelijk al een tijdje met het idee om er een soort parodie op te maken. Namelijk "Screaming Lord Blister, salon avonturier". De screaming heb ik gehaald bij de ietwat vergeten Britse cultzanger "Screaming Lord Sutch".
De originele Lord Lister boekjes had ik nog nooit gelezen maar je vindt ze vrij frequent op rommelmarkten. Het was dan ook de langstlopende pulpreeks ooit in onze lage landen. Het eerste Nederlandstalige nummer verscheen in 1910 en het liep tot 1968, enkel onderbroken tijdens de tweede wereldoorlog. De boekjes die ik gekocht heb zijn genummerd in de 3400 en vermelden "Verschijnt wekelijks".
Voor wie meer wil weten over Lord Lister verwijs ik graag naar de website van de (opgedoekte) Lord lister klubwww.fdnl.nl/lister/ of de bijzonder interessante website van Dick Berents dberents.weebly.com. Die gaat over pulpliteratuur in het algemeen en Lord Lister in het bijzonder.
Lord Lister was de allereerste figuur in het genre van de gentleman- inbreker oftewel geveltoerist (mooi woord). Overdag de eerbare Lord Lister en s'nachts zijn alter ego "Mr. Raffles, de grote onbekende" die de rijken plundert en de armen beschermt. Een figuur die veel navolging kende zoals "Arsène Lupin" en "Simon Templar" beter bekend als "de Saint". Ook figuren als "Fantomas" of de Italiaanse stripfiguur "Diabolik" horen in het rijtje thuis. Zij laten enkel de schenkingen aan de armen achterwege en gaan voor de rijkdom. Fantomas is zelfs puur slecht.
Fijne voorbeelden om een parodiërende strip op te baseren. Ik heb al een vignet ontworpen, retro sfeer, een vleugje steampunk, beperkt kleurenpallet...alleen twijfel ik nog of ik er echt mee aan de slag ga of toch gewoon verder ga met "Straybots 2". Misschien Lord Blister als bijfiguur laten opduiken in Straybots...Nog een tijdje over nadenken.
Raffles als verleider, nr.3454 in de reeks

Lord Lister en een aantal van zijn navolgers, Arsène Lupin, de Saint en Diabolik.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten