maandag 10 december 2012

The red baron versus the one eyed barons

Weer een pagina afgewerkt.Ik zit lekker op schema. Die laatste pagina bevat een korte scene waarin de hoofdpersonages midden in de woestijn aangevallen worden door een gevechtsvliegtuig. Een kleine ode aan Hugo Pratt die talrijke zulke scenes getekend heeft, vooral in zijn serie "De woestijnschorpioenen".
In mijn comic worden de (anti)helden aangevallen door het rode vliegtuigje van de one eyed barons. Een complementair cyborg team ,bestaande uit een piloot en een navigator, de ene met een linkeroog, de andere met een rechteroog. Niet erg praktisch maar dat zijn de robots en cyborgs in mijn verhalen zelden. Uiteraard snapt iedereen wel de verwijzing naar de befaamde red baron Manfred Von Richthofen, de Duitse gevechtspiloot uit WW1. Over de rode baron ga ik niet te veel uitwijden, alles staat op wikipedia, alleen dat ook hij zwaargewond werd aan zijn ene oog. Dat gebeurde op 6 juli 1917 in een luchtgevecht nabij Wervik. Dat oogletsel zou hem overigens nog parten gespeeld hebben toen hij op 21 april 1918 finaal uit de lucht geschoten werd. Een fictief kortverhaal over het einde van de rode baron kun je ook lezen in het album " De kelten " van de eerder vernoemde Hugo Pratt. Het album komt uit de reeks "Corto Maltese" en het is het zesde verhaal in dat album.



Op de zwart wit foto zie je de baron naast zijn Fokker driedekker. Op de kleurenfoto zie je niet de echte  Manfred Von Richthofen maar zijn Hollywood versie. De tekeningen tenslotte komen uit mijn Flipside city verhaal. Een rood cartoon vliegtuigje  van eigen ontwerp. Zoals de meeste van mijn eigen ontwerpen is het vliegtuig kort en dik. Ook de auto's en ruimtevaartuigen die ik teken zijn meestal zo. Gewoon persoonlijke smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten